CRM programma’s voor apotheken

Apotheken profiteren van CRM-software met functies op het gebied van goederenbeheer en receptbeheer.

Customer relationship management software wordt ook wel CRM-software genoemd. Deze systemen stellen bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen digitaal te beheren, te beheren en te optimaliseren. In principe kunnen bedrijven in elke branche profiteren van het gebruik van een CRM-programmas. Elke branche heeft echter zijn eigen specifieke eisen voor een geschikt systeem. Uiteindelijk zijn de behoefteprofielen voor een CRM-software net zo divers als bedrijven zelf. In het volgende willen we daarom enkele belangrijke functies van CRM-software voor apotheken nader bekijken en laten zien waar apothekers in het bijzonder op moeten letten bij het zoeken naar een adequaat systeem.

Apotheken in het algemeen

Het uitgebreid raadplegen van klanten is een van de kerntaken van het apotheekpersoneel. Dit omvat ook het voorlichten van klanten over mogelijke bijwerkingen en interacties of hen vertrouwd maken met het nemen van medicatie. Naast medische hulpmiddelen en farmaceutische producten verkopen apotheken ook zogenaamde “apotheek-standaard middelen”. Deze omvatten bijvoorbeeld voedingssupplementen, middelen met een gezondheidsbevorderende referentie of cosmetica.

Functie van apotheken

De basistaak van een apotheek is om te zorgen voor de juiste levering van medicijnen aan de algemene bevolking. De verkoop van geneesmiddelen moet worden uitgevoerd door farmaceutisch personeel. Dit maakt duidelijk dat apotheken enerzijds kunnen worden toegewezen aan de zorgsector en anderzijds aan de detailhandel. Het is echter een specifieke vorm van retail. Een belangrijke onderscheidende factor ligt bijvoorbeeld in de uitgifte van receptplichtige producten.

CRM software voor apotheken

Hieronder willen we enkele belangrijke functies van een CRM software voor apothekers bekijken. Niet al deze functies hoeven noodzakelijkerwijs te worden toegewezen aan het toepassingsgebied van een CRM-software. Wel kunnen ze via een bijbehorende verbinding aan het systeem worden gekoppeld, zodat de meest naadloze uitwisseling van gegevens en informatie gegarandeerd is. Daarnaast is het slechts een voorbeeldig overzicht; er wordt geen aanspraak gemaakt op volledigheid.

POS-software

Idealiter zou zakelijke software voor apotheken een interface met kassasystemen moeten hebben. Deze spelen over het algemeen een doorslaggevende rol in de detailhandel. In het geval van apotheken spelen ook loyaliteitsprogramma’s voor klanten een rol. Afzonderlijke kassasystemen kunnen bijvoorbeeld ook klantenkaarten registreren. Op deze manier worden de klantloyaliteitsprogramma’s van apotheken volledig ondersteund.

Planning van ondernemingsresources

De gebieden van goederenbeheer en voorraadbeheer kunnen traditioneel worden toegewezen aan ERP-software en behoren tot de belangrijkste functies van bedrijfssoftware voor verschillende industrie├źn. Ongeacht in welk softwaresysteem ze zijn ingebed; Apotheken kunnen veel baat hebben bij het gebruik van software met digitaal goederenbeheer en voorraadbeheer. Zo zie je op het eerste gezicht wanneer er een herhaalbestelling geplaatst moet worden. Knelpunten worden zo gericht voorkomen.

Receptbeheer

Bovendien moeten softwaresystemen voor apotheken basisfuncties hebben, die meestal op dit gebied vereist zijn. Deze omvatten onder andere recept- en medicatiebeheer. Het volledige potentieel van CRM-software ontvouwt zich op dit gebied, vooral als het is gekoppeld aan een bijbehorende ERP- of DMS-software. Op het gebied van receptcontrole, het vermijden van herbelastingen of Herbeoordelingen spelen een belangrijke rol. Dit is een scenario waarin de zorgverzekeraar weigert een medicijn dat al door de apotheek is verstrekt, te vergoeden of aan te vullen. Door gebruik te maken van geschikte software voor apothekers kan dit risico worden geminimaliseerd in het kader van digitale receptcontrole.

Resultaat

Samenvattend kan gesteld worden dat elke branche zijn eigen eisen stelt aan een passende softwareoplossing. Apotheken kunnen ook profiteren van het gebruik van afzonderlijke systemen voor hun eigen industrie. CRM-systemen voor apotheken zijn in principe te vergelijken met systemen voor retail. Ze moeten bedrijven ook in staat stellen om een verbinding met kassasystemen op te zetten. Daarnaast zijn echter nog meer specifieke functies nodig op het gebied van farmaceutische detailhandel; bijvoorbeeld voor receptuurmanagement. Software voor apotheken heeft meestal al de belangrijkste functies die in deze branche op een gestandaardiseerde manier nodig zijn.